I vores travle hverdag er vi optaget af aktiviteter fra morgen til aften. Meditationen giver dig et pusterum i hverdagen til fordybelse, og mulighed for at genfinde indre ro og være i kontakt med dig selv.

Vores psykiske velvære afhænger især af, hvorvidt vi er i stand til at forholde os neutralt observerende til det der sker, samt om vi passer på os selv. Meditation er et særdeles potent redskab hertil, og alle kan lære at meditere.

De positive virkninger af meditation er belyst i et stort antal videnskabelige undersøgelser. Gennem regelmæssig meditation opnår du bl.a.:

  • Mindre udskillelse af stresshormonerne adrenalin og Kortisol
  • At puls og blodtryk falder, og virkningen holder i timerne efter meditation
  • Øget udskillelse af hormonet serotonin, der blandt andet regulerer vores følelser
  • Øget opmærksomhed
  • Øget koncentration
  • Øget hukommelse
  • Øget empati

På sigt bliver man bedre i stand til at acceptere livets udfordringer og rumme negative tanker og følelser balanceret, så man kan handle konstruktivt og problemløsende, og samlet set øges ens psykologiske velbefindende og trivsel.

Formål og udbytte

Formålet med kurset er at gøre dig fortrolig med forskellige former for meditation og afprøve forskellige teknikker, således at du efterfølgende har et fundament for at fortsætte din egen meditationspraksis.

Kurset vil gøre dig bedre i stand til at navigere i en travl hverdag med en høj grad af kompleksitet.

Du lærer en række forskellige metoder, som du direkte kan anvende i din egen meditationspraksis fremover, og du får adgang til lydfiler med guidede meditationer som kan understøtte din egen meditationspraksis.

Indhold

  • Hvorfor meditere? Eksempler fra forskningen
  • Forbindelsen mellem tanker og følelser
  • Tankestrømme og ”tanke-tog” – om hjernens Default Mode Network
  • Brugen af åndedrættet som anker
  • Brugen af kroppen som anker
  • Den indre kritiske stemme og Venlighedsmeditation

Form

Kurset udgør et samlet forløb over 2 lørdage.

Man kan meditere siddende på en stol, eller på en pude på gulvet. Der knyttes teori til hver øvelse, og deltagerne får løbende adgang til lydfiler med guidede meditationer, som de opfordres til at benytte i tiden mellem de to undervisningsdage – og efterfølgende for at understøtte egen meditationspraksis.

Undervisere

Eva Hertz, cand.psych. aut. og Ph.d, medstifter af Center for Mental Robusthed. Hun har siden halvfjerdserne mediteret regelmæssigt og har bl.a. modtaget undervisning af Geshe Sherab, Stephan Pende, Ailsa Cameron, og gennemført fem længerevarende meditationskurser i Kopan Monastery, Nepal.

”Meditation er for mig en daglig kilde til glæde og lige så uundværlig som at børste tænder”.

Ida Hertz, Cand.mag. i psykologi og kommunikation og specialkonsulent i Center for Mental Robusthed. Hun har mediteret regelmæssigt gennem 10 år og har fået undervisning af bl.a. Geshe Sherab, Stephan Pende og pioneren indenfor mindfulness i Danmark, Eve Bengta Lorentzen, og gennemført længerevarende meditationskurser i Kopan Monastery, Nepal.

Meditation er for mig er et åndehul, hvor jeg finder ro og som gør mig mere nærværende”.

Målgruppe

Kurset er for alle, såvel nybegynder som øvede, da der ikke er noget niveau i meditation.

Datoer for undervisning

Lørdag den 28. oktober kl. 10.00-16.00

Lørdag den 11. november kl. 10.00-16.00

Pris

2.495 kr. Prisen dækker kursusdeltagelse, undervisningsmaterialer samt frokost. Tilmelder du dig som virksomhed, tillægges der moms.

Forespørgsel og tilmelding via kontaktformularen eller på mobil 40403853.

Efter 28. september er tilmeldingen bindende.

Kontakt os for tilmelding og spørgsmål

Hvad søger du efter?