I vores travle hverdag er vi optaget af aktiviteter fra morgen til aften, og det kan være svært at finde balancen mellem at præstere og over-præstere. Meditation kan give mere ro og balance, og forebygge stress.

Et meditationskursus kan give et pusterum i en travl hverdag – en mulighed for at genfinde indre ro, blive revitaliseret og lære metoder til at få sunde vaner. På det to dages kursus læres grundlæggende meditationsteknikker.

Kurset er for alle, både de som ikke har erfaring med at meditere – og de der allerede har egen meditative praksis. Undervisningen består af en vekselvirkning mellem refleksionsøvelser, guidede meditationer og teoretisk inspiration fra neurovidenskab omkring hjernen.

Formål og udbytte

Vores psykiske velvære afhænger især af, hvorvidt vi er i stand til at forholde os neutralt observerende til det der sker, om vi passer på os selv og hvordan vi indgår i nære sociale relationer. Meditation er et særdeles potent redskab til at styrke disse færdigheder.

Formålet med kurset er at inspirere deltagerne til en regelmæssig meditative praksis, hvad enten man er nybegynder eller har erfaring med meditation. På kurset skaber vi rammer for refleksion, fordybelse og giver brugbar viden om hjernen. Deltagerne får kendskab til forskellige former for meditation og afprøver forskellige teknikker, således at de efterfølgende har et fundament for at fortsætte egen meditationspraksis.

Indhold

  • Hvorfor meditere? Eksempler fra forskningen
  • Forbindelsen mellem tanker og følelser
  • Tankestrømme og ”tanke-tog” – om hjernens Default Mode Network
  • Brugen af åndedrættet som anker
  • Brugen af kroppen som anker
  • Den indre kritiske stemme
  • Venlighedsmeditation – overfor dig selv og andre

Form

Kurset udgør et samlet forløb over to dage. Undervisningen er oplevelsesbaseret og foregår som en vekselvirkning mellem refleksionsøvelser, guidede meditationer og teoretisk inspiration fra neurovidenskab omkring hjernen.

Der knyttes teori til hver øvelse, og deltagerne får adgang til lydfiler med guidede meditationer, som kan bruges efterfølgende og understøtte egen meditationspraksis.

Undervisere

Eva Hertz, cand.psych. aut. og Ph.d, stifter af Center for Mental Robusthed. Hun har knap 40-års meditativ praksis og har bl.a. modtaget undervisning af Geshe Sherab, Stephan Pende, Ailsa Cameron, og gennemført fem retreats i Kopan Monastery, Nepal.  Eva har undervist hundredvis af danskere i meditationsteknikker på arbejdspladser.

”Meditation er for mig en daglig kilde til glæde og lige så uundværlig som at børste tænder”.

Ida Hertz, Cand.mag. i psykologi og kommunikation, Chefkonsulent i Center for Mental Robusthed, og certificeret Compassion Educator (CCT instruktør fra Stanford University). Ida har mediteret regelmæssigt i mere end 10 år og har fået undervisning af bl.a. Thupten Jinpa, Geshe Sherab, Stephan Pende, Eve Bengta Lorentzen. Hun har gennemført adskillige kurser og retreats i Danmark og Østrig, samt fem retreats i Kopan Monastery, Nepal.

Meditation er for mig er et åndehul, hvor jeg finder ro og som gør mig mere nærværende og den glade og bedste version af Ida”.

Hvorfor meditere?

De positive virkninger af meditation er belyst i et stort antal videnskabelige undersøgelser. Gennem regelmæssig meditation opnår du bl.a.:

  • Mindre udskillelse af stresshormonerne adrenalin og Kortisol
  • At puls og blodtryk falder, og virkningen holder i timerne efter meditation
  • Øget udskillelse af hormonet serotonin, der blandt andet regulerer vores følelser
  • Øget opmærksomhed
  • Øget koncentration
  • Øget hukommelse
  • Øget empati

På sigt bliver man bedre i stand til at acceptere livets udfordringer og rumme negative tanker og følelser balanceret, så man kan handle konstruktivt og problemløsende, og samlet set øges ens psykologiske velbefindende og trivsel.

Målgruppe

Kurset er for alle, såvel nybegynder som øvede.

Vil du gerne udbyde dette kursus i din egen organisation?

Send en forespørgsel via kontaktformularen

Kontakt os for tilmelding og spørgsmål

Start typing and press Enter to search