Kan vi lige fikse medarbejdergruppens mentale robusthed, og forebygge stress og omsorgstræthed?
Nej. Det er en kompleks opgave og der findes ingen hurtige eller simple løsninger.
Det er efterhånden almen viden, at stress opstår som følge af mange og ofte sammenflettede faktorer og belastninger, over tid. Vi ved også, at omsorgstræthed heller ikke opstår ud af det blå, men derimod som følge af langvarigt arbejde i et stressende arbejdsmiljø, eller mange belastende arbejdssituationer. Og, at en afgørende faktor ofte er høje følelsesmæssige krav i arbejdet.
Ifølge NFA betyder følelsesmæssige krav i arbejdet, at ansatte må vise empati og engagere sig følelsesmæssigt i de mennesker, som de kommer i kontakt med på arbejdet. Det kan være kontakten til fx klienter, kunder og patienter, der stiller høje krav til medarbejdernes indlevelsesevne, eller det kan være evnen til at rumme andres følelser og håndtere egne følelser.
Forskning viser, at der er sammenhæng mellem høje følelsesmæssige krav på arbejdspladsen og øget risiko for langtidssygefravær, psykiske lidelser og depression. Hvis vi skal forstå og gøre noget for at forebygge disse udfordringer i arbejdslivet, skal der en fokuseret, struktureret og helhedsorienteret indsats til.
I foråret gennemførte ORIS tandlægerne i Kolding et stort trivselsprojekt, med fokus på at skabe større arbejdsglæde, bedre trivsel og forebygge mentale sundhedsudfordringer. En undersøgelse foretaget sidste år blandt knap 700 tandlæger viser nemlig, at seks ud af 10 tandlæger har følt sig udbrændt eller manglet arbejdsglæde inden for det seneste halve år. Hele 42 % har endda overvejet at stoppe helt eller delvist som tandlæge. Erfaringerne fra projektet er beskrevet i denne reportage i Tandlægebladet, som forhåbentlig kan inspirere andre i og udenfor branchen til at sætte fokus på udfordringerne.
20. september 2024